maandag 11 augustus 2008

Allergie?

Beste bazen van de Nabeauclan... Ik wilde even informeren of jullie Nabeaus ook zo poten likken en bijten? Hugo begint het steeds meer te doen tot het irritante af. Volgens mij heeft hij last van een allergie maar vraag me af of het ook in de familie zit? Hij heeft het altijd al wel gedaan maar het begint me nu te ergeren.!

Verder is Hugo 2 weken geleden behoorlijk te pakken genomen door een andere hond (zich vastgezet aan een oor van Huug die K..hond).. het was flink ontstoken maar alweer helemaal genezen.

Groetjes uit het Amsterdamse!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Boris doet het niet. Qienie af en toe maar niet als obsessie (begint ook als een normale verzorging, maar een enkele keer blijft ze daarin hangen, zeg maar, bijten doet ze overigens niet en ze gaat ook door met de rest van de poot dus niet alleen de voetjes (en Beau en wij moeten ook erg vaak door haar verzorgd worden trouwens volgens Qienie...).

Qienie heeft wel wat last van irritatie aan de oren. De huid in de oren is namelijk erg gevoelig omdat het wat dunner is. Bovendien bleek haar gehoorgang aan de krappe kant. En dat helpt niet bepaald mee. Stitch heeft hier ook wat last van geloof ik.

Ik lees vaak van pootjes likken bij bullen en het wordt zelfs wel als typisch bullenkwaal gezien. Duidelijke oorzaken worden niet echt genoemd. Zal er een paar opnoemen.

Bij bepaald gedragingen die zich herhalen komt een stofje in de hersenen van de hond vrijkomt (endorfine geloof ik) en die maakt dat de honden er een comfortgedrag uit halen, zeg maar een troostgedrag, een roes. Dat is erg moeilijk te doorbreken.

Bonte bullen schijnen ook gevoeliger te zijn op de huid vanwege het wit en wat begint met een irritatie door bv een schaafwondje tussen de voetkussentjes leidt dan tot bovenstaande.

Allergie kan ook. Maar allergien uiten zich ook vaak in de oksels en op de buikhuid, ofwel de delen huid die minder behaard zijn. Rood, roodachtig en vlekken. Stitch heeft een ´zusje´ Nonja, die daar last van heeft.

Hoe is de onderzijde van Hugo?

Vind het erg verdrietig om te lezen dat Hugo zo obsessief met zijn pootjes bezig is. Wil je mij op de hoogte houden?
Wat je nu wel kan doen, is heel veel kluifmateriaal aanbieden en of omruilen als ie aan het pootje likken is. Dus voor afleiding zorgen. Want als het een gewenning is geworden (grote kans) dan is afleiden en doorbreken de enige manier om het te minderen.

En natuurlijk sterkte met het oortje van Hugo. Niet leuk, hoor.

Qienie is enkele maanden geleden tijdens de gehoorzaamheidstraining gegrepen en weggeslingerd door een grote rottweilerkruising. Sindsdien wil ze niet meer graag naar het trainingsveld. Gelukkig heeft ze geen antipathie tegen grote bruine honden. En ze doet nu behendigheid en daardoor lijkt ze het trainingsveld weer wat leuker te gaan vinden.

Berry zei

We proberen het al inderdaad te ondebreken. Ik zie geen irritatie tussen of onder bij zijn pootjes of iets dergelijks. Hugo heeft in het verleden ook wel jeukerige oren gehad maar daar is nu geen sprake meer van. Helaas is Hugo niet echt een kluiverige hond.. gister zag ik em met de kluif tussen zn poten net doen alsof maar zijn blik in zn ogen vertelde mij dat het niet de kluif was waar hij aan zat te likken.. moest er ook wel weer om lachen.

Zijn bal overigens nog steeds dezelfde die wij kregen van jullie bij het ophalen trouwens, is zjn favoriete bezigheid (wat er van over is). (niet denken dat ie nooit iets nieuws krijg hoor haha maar deze bal blijft!)

Hugo is gelukkig ook niet geschrokken van de beet, al is ie toch best beetgenomen. Een echte kerel! Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groetjes

Stitch zei

Nonja doet het niet dat kluiven zo noem ik het hoewel zei wel een allergie heeft,maar stiitch doet het ook heel veel maar dan dan ook echt het in de poten bijten.
En als ik haar dan erop wijs ik roep dan meestal gaat ze lekker in een hoekje liggen kluiven maar dan hoor je haar echt smakken,en allergisch is ze niet maar ze zou het ook kunnen doen uit verveling,alhoewel ze heel veel aandacht krijgt en speelgoed met hopen heeft.Dus ik zou het ook niet weten en van haar oren heeft ze nog steeds last maar niet meer zo vaak,gelukkig maar.

Bowie zei

Bowie wil meestal in de avond wel eens aan een was beurt beginnen,VRESELIJK DAT GESMAK!!!maar ik haal dan snel iets lekker en dan is het weer over.
En de oren hier worden regelmatig schoon gemaakt met ear cleanser,zo,n 1x in de 2 maanden zeker!
Knuffel voor Hugo,groetjes Mar